KOSTOL SVATEJ RODINY V TRENČÍNE

Biblia - Pokus o exegézu - Ester

      Dej knihy nás uvádza do sídla perzských kráľov v Šušane a je odrazom na spomienku na pogromy, ktorými vyvolený národ prechádzal a ešte stále prechádza. Ťažko dej knihy stotožniť s konkrétnou historickou udalosťou. Tak isto i meno kráľa je nejasné, nevieme s ktorým kráľom ho stotožniť. Uvažuje sa, že by to mohol byť Artaxerxes alebo Xerxes.

      Dej knihy začína hostinou na oslavu víťazstva, ktorá sa koná oddelene pre kráľa a jeho družinu a súčasne prebieha hostina žien na čele s kráľovnou. Dochádza k zapudeniu kráľovnej, pretože nebola ochotná naplniť pravdepodobne nejaké zvrátené chúťky svojho manžela a odmietla sa dostaviť, keď si ju dal predvolať. Z toho vyplynie zapudenie kráľovny Vašty a kráľovo nariadenie o nadradenosti muža nad svojou manželkou.

      Tu vstupuje na scénu postava, ktorá dala meno celej knihe. Mordokaj má neter Ester, ktorú chce zrejme nie celkom z nezištných dôvodov dostať na kráľovský dvor a tak mať istý vplyv na kráľa. Zámer sa mu podarí, pretože Ester je vybraná ako vhodná kandidátka na kráľovnú. Tieto možno vypočítavé zámery jej strýka Mordokaja využije Boh na záchranu svojho ľudu, ktorý sa zrazu ocitne v ohrození zo strany kráľovského radcu Hamana, ktorý sa stáva nástrojom pomsty zo strany Edomitov, Amalekitov a Ezauitov voči Jakubovcom, teda Izraelitom. V strete týchto dvoch mužov, Hamana a Mordokaja, je zobrazený neustály boj Izraelitov voči iným národom, ktoré útočia na ich jedinečnú vieru v Jediného Boha Jahveho. Tak treba asi chápať aj dej celej knihy.

      Celý dej začína dekrétom proti Židom, teda tým, ktorý podľa Hamana nevzdávali božskú poctu vladárovi. Celý problém je predložený kráľovi ako politický problém a židia sú obvinení z nepriateľských tendencií. Haman dostáva od kráľa plnú moc a pripravuje akúsi noc dlhých nožov, teda určí čas, kedy v celom kráľovstve dojde k vyhubeniu židov.

      Plán sa prezradí a donesie sa k Mordokajovi. Ten v snahe zachrániť židov vyzve Ester aby využila svoje postavenie na dvore a urobila krok k náprave. Po dramatickom rozhovore Ester poslúchne a nariadi svojim služobníčkam aby sa postili ako aj ona sa bude postiť a modliť k Bohu za tento problém. Prežije niekoľko hodín v ťažkom rozpoložení, ktoré pripomína Ježišovu modlitbu v Getsemanoch. Napokon sa v určený čas vyberie za kráľom a riskujúc svoj život vkladá celý problém do Božích rúk. Kráľ zjavne prekvapený jej porušením zákona ju napokon nedá zabiť, ale ju vypočuje a splní jej prosby. Tak sa chystané vraždenie obráti proti jeho tvorcovi a jeho posluhovačoch, ktorí sú spravodlivo potrestaní a zbavení života. Boh teda opäť ochránil svoj ľud a tak plní svoj sľub toľkokrát zopakovaný pri rozličných príležitostiach v celých dejinách vyvoleného národa. Trest bol ukrutný, pretože Biblia píše, že postihol stratou života asi 75000 ľudí. Avšak Septuaginta tento údaj znižuje na 15000, čo v konečnom dôsledku je taktiež veľmi vysoké číslo. Židia nikdy nesiahli na majetok exekvovaných, čo svedčí o tom, že im šlo o záchranu života nie o obohatenie. Na pamiatku tejto záchrany Židia každoročne slávili sviatok Purim, teda sviatok lósov, ktoré boli vrhané a mali zničiť ich komunitu v Perzskej ríši.

      V Septuaginte je hebrejský text knihy Ester rozšírený o krátky dodatok v rôznych kapitolách knihy, ktoré sú ale v latinskom preklade Vulgáty presunuté do veršov 10,4 -16,24. Kniha Ester bola čítaná počas sviatkov Purim, ktorého slávenie máme prvýkrát dochované v 2Mak 15,36 asi okolo roku 160 BC.

      Podľa dodatkov mal Mordokaj sen, v ktorom mu Boh zjavil chystanú pascu na židovský národ. Vtedy, v čase snu, ale Mordokaj nepochopil zmysel snu, až o 10 rokov neskôr, kedy Haman začal kuť pykle proti židom. Ďalším doplnkom je modlitba Mordokajova v 4,17 (a-i) a Esterina taktiež v 4,17 (k-z).

      Mordokajopva modlitba je vedená slovami odovzdania sa Bohu a je plná hlbokej viery v jeho moc. Podobne i modlitba Ester je plná nádeje v Božiu pomoc. Po trojdennej príprave je ester pripravená predstúpiť pred kráľa. Grécky dodatok oproti hebrejskej pôvodine dopĺňa text bohatstvom obrazov okolo tejto Esterinej misie na kráľovskom dvore. Ďalšou časťou gréckeho dodatku je Nový kráľovský výnos vo veršoch 8,12 a-v. Poslednými gréckymi doplnkami je výklad Mordokajovho sna v 10,3 a- k, kde obraz dvoch bojujúcich drakov je obraz bojujúcich Hamana a Mordokaja, kde Mordokaj víťazí a napokon zavádza najradostnejší židovský sviatok Purim na dni 14. až 15. adara.

© 2004 -    - pre WWW.KSRTN.SK