KOSTOL SVATEJ RODINY V TRENČÍNE

Biblia - Pokus o exegézu - KAZATEĽ

      Nadpis knihy priradzuje túto knihu bezprostredne ku knihe Prísloví. Rozdiel je v tom, že v celej knihe nie je použité meno Jahve a pisateľovo meno je zahalené do particípia ženského rodu kohelet v preklade zhromažďovateľka, zvolávateľka. V Septuaginte je toto preložené ako eklesiastes čiže cirkev. Toto celé má za účel povedať, že ústami pisateľa hovorí Božia múdrosť.

      Krycie meno je taktiež bližšie určené s označením syn Dávidov, kráľ v Jeruzaleme. Môže ním byť mienený jedine Šalamún, ktorý svojou autoritou podopiera autoritu tejto knihy rovnako ako to bolo v knihe Prísloví.

      Hlavným motívom celej knihy je 5x opakovaný výraz pominuteľnosť, ktorým sa označuje všetko, čo nemá cenu, nemá v sebe stálosť, ale iba prchavosť, je chvíľkové, bezcenné a ničotné. Teda všetko, čo nesúvisí s Bohom, pretože bez Toho, ktorý je Prvý a Posledný, nestvorený a večný, je všetko ľudské snaženie márnosťou. Zmysel tunajšieho života nájde človek len vo svojom Stvoriteľovi a Otcovi.

      Kazateľ sa zaoberá takými témami ako sú napr.: hľadanie múdrosti, blaženosti, osud všetkých, nehodnosť, Božie dary, čas a večnosť (kde si špeciálne všíma dielo Božie i ľudské), človek a zviera, údel utláčaných, práca, samota, vláda a múdrosť a zneužívanie moci.

      V siedmej kapitole sa zamýšľa nad životom, čo je lepšie, aká je pravá múdrosť života (ničoho mnoho), neúplnosť poznania, panstvo človeka, cesty ľudské a Božie, rovnaký údel všetkých (každý zomrie a všetci sme v rukách Božích), odsudzuje nerozumných (v zmysle neprijímania Božej vôle) a chváli pravú múdrosť, ktorou je pamätanie na Stvoriteľa.

      Na záver toto zhrnie a vyznáva, že ak má človek dojsť k pravému zmyslu života, nedá sa to inak len plnou orientáciou života na Boha, ktorý je poslednou autoritou, Pán a Sudca. On odhalí všetko skryté, pred ním nič neutečie ani sa neskryje.

      Kniha Kazateľ zdôrazňuje naprostú Božiu výlučnosť, v ktorej Boh predurčil všetko i ľudskú malosť (bez Boha človek nie je nič), pričom sa človek nemôže spoliehať ani na svoju múdrosť. Je to kniha zaváňajúca fatalizmom, ale v kontexte Nového zákona dostáva trošku pravdivejší obraz v predstave Boha, ako milosrdného, v ktorom sa skrýva celá naša nádej na vyriešenie pravosti a správnosti ľudského osudu.

© 2004 -    - pre WWW.KSRTN.SK